PENGURUSAN STANDARDISASI PRODUK DI ERKHA POPCORN BANJARMASIN

Authors

  • Nailiya Nikmah Politeknik Negeri Banjarmasin
  • Noor Safrina Politeknik Negeri Banjarmasin
  • Hikmahwati Politeknik Negeri Banjarmasin

DOI:

https://doi.org/10.31961/impact.v5i1.1472

Keywords:

UMKM, Erkhan Popcorn, Nomor Induk Berusaha (NIB)

Abstract

ABSTRACT

Micro, Small and Medium Enterprises (MSMEs/UMKM (:in Indonesian) are business sectors that have an important role in the national economy. Based on several studies, MSMEs are the pillars of the country's economy in facing the crisis. When the economic crisis occurred in Indonesia in 1998, many large-scale businesses went bankrupt, but the MSME sector has proven to be resilient and has strong resilience in dealing with the crisis. MSMEs are always able to survive when the economy is not in good condition. MSME is a productive business to be developed to support macro and micro economic development in Indonesia. To expand market share and increase the competitiveness of MSMEs, it is necessary to have a marketing strategy that adds to the selling value of these products among consumers. Based on the results of surveys and observations, it was found a marketing opportunity needed by Erkhan Banjarmasin popcorn, namely the absence of product standardization such as the Halal Certificate label on the product in question and the Business Identification Number (NIB). Through community service activities carried out by this team, assistance was provided to the popcorn Erkhan Banjarmasin in terms of managing the Business Identification Number (NIB).

 Keywords: article, paper, conference (number of keywords not more than 5 keyword)

 

ABSTRAK

Usaha Mikro, Kecil dan Menengah (UMKM) merupakan sektor usaha yang memiliki peran penting terhadap perekonomian nasional. Berdasarkan beberapa kajian, UMKM merupakan penopang perekonomian negara dalam menghadapi krisis. Saat krisis ekonomi terjadi di Indonesia pada tahun 1998 yang lalu, banyak usaha berskala besar yang mengalami kebangkrutan, akan tetapi sektor UMKM terbukti tangguh dan memiliki daya tahan yang kuat dalam menghadapi krisis tersebut. UMKM selalu mampu bertahan di saat ekonomi dalam kondisi tidak baik. UMKM merupakan usaha yang produktif untuk dikembangkan untuk mendukung perkembangan ekonomi secara makro dan Mikro di Indonesia.  Untuk memperluas pangsa pasar dan meningkatkan daya saing UMKM perlu adanya sebuah strategi pemasaran yang menambah nilai jula produk tersebut ditengah para konsumen. Berdasarkan hasil survei dan observasi ditemukan sebuah peluang pemasaran yang dibutuhkan oleh popcorn Erkhan Banjarmasin yaitu belum adanya standardisasi produk seperti label Sertifikat Halal pada produk yang bersangkutan dan Nomor Induk Berusaha (NIB). Melalui kegiatan pengabdian kepada masyarakat yang dilakukan oleh tim ini, dilakukan pendampingan kepada pihak popcorn Erkhan Banjarmasin dalam hal pengurusan Nomor Induk Berusaha (NIB).

 

Keywords: UMKM, Erkhan Popcorn, Nomor Induk Berusaha (NIB)

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Murdianto, D. et al. (2020) ‘Identifikasi Pengembangan Teknologi Tepat Guna Pada Usaha Mikro, Kecil, dan Menengah Di Kota Tarakan’, Jurnal Studi Islam dan Sosial, 1(2), pp. 247–254.

Putra, F. (2022) Pentingnya Sertifikasi Untuk Sukses Di Pasar.

Suci, Y.R. (2017) ‘Development of MSME (Micro, Small and Medium Enterprises) in Indonesia’, Jurnal Ilmiah Cano Ekonomos, 6(1), pp. 51–58.

Downloads

Published

2024-02-05